Cara Membuktikan Prestasi Akademik dengan Berkesan

Cara Membuktikan Prestasi Akademik dengan Berkesan

Cara membaca dan menyunting karya akademik dengan berkesan

Setelah pengarang melengkapkan makalah akademik untuk diterbitkan, dia mesti memperbaikinya untuk memastikan bahawa ia menyampaikan kandungan yang dimaksudkan kepada pembaca dan bebas dari kesalahan bahasa Inggeris. Akademik, penyelidik, dan pelajar pascasiswazah adalah pengarang karya akademik. Setelah proses penulisan, penulis akan mencari sekumpulan pandangan kedua untuk membaca teks. Pembaca bukti ini biasanya seseorang yang berpengetahuan luas dalam bidang ini, dan akan menguntungkan jika dia mempunyai pengalaman dengan subjek yang disebut dalam teks.

 

Definisi Proofreading dan Penyuntingan

Sebelum kita menerangkan proses melihat kandungan naskah dan memeriksa masalah, perlu terlebih dahulu menentukan istilah membaca semula dan menyunting. Proofreading biasanya adalah pemeriksaan kursor yang mencari kesalahan ejaan / tipografi, kesalahan tatabahasa, dan tanda baca yang berlebihan. Ini dilakukan pada versi terakhir naskah, sebelum diterbitkan. Penyuntingan, sebaliknya, adalah pemeriksaan yang lebih teliti daripada pembacaan bukti dan memerlukan mengatasi kekurangan pada inti teks, seperti struktur ayat, kejelasan bahasa, kesesuaian dan aliran idea, dan bahasa dan nada akademik. Setiap draf karya disunting. Sebelum karya dihantar untuk diterbitkan atau dicetak, adalah kebiasaan bagi pakar bahasa untuk melakukan pembacaan dan penyuntingan.

Senarai berikut menyoroti elemen utama yang dipertimbangkan dalam kedua proses:

Proofreading (permukaan tingkat permukaan): ejaan, tatabahasa, dan tanda baca

Penyuntingan (pemeriksaan mendalam): struktur ayat, kata akademik, koheren, kejelasan bahasa dan ringkas

 

Petua dan Strategi Proofreading dan Editing

Sekarang, kami akan memeriksa beberapa petua untuk membaca semula kertas anda dengan cekap. Sebelum mendedahkan tulisan anda kepada pembaca, sangat penting untuk membacanya. Memandangkan kami sedang membincangkan karya akademik di sini, khalayak akademik, seperti pengulas rakan sebaya, mengharapkan anda menyerahkan naskah yang jelas, ditulis dengan baik dan bebas dari kesilapan. Kesalahan hanya akan mengganggu perhatian pembaca anda atau menyebabkan mereka salah menafsirkan konsep yang anda cuba sampaikan.

Ini akan memberi kesan yang besar pada peluang anda diterima untuk diterbitkan. Oleh itu, bukanlah suatu proses yang boleh diabaikan sekiranya anda ingin menerbitkan karya anda. Berikut adalah beberapa strategi dan teknik strategik untuk membaca semula tulisan anda dengan cekap.

 

Baca naskah anda dengan kuat dari salinan yang dicetak.

Dengan cara ini, anda akan mendapat peluang untuk mengetahui ralat yang terlewat semasa penilaian di skrin. Ini mungkin kelihatan tidak penting atau tidak berkesan, namun ia selalu berfungsi.

Pertama, tulis, dan kemudian proofread.

Ini adalah teknik terbaik untuk menuliskan pemikiran anda dengan cepat sebelum ia hilang. Setelah menulis semuanya, anda boleh mula menyemak kesilapan. Ini akan membolehkan anda mengeluarkan semua pemikiran anda tanpa diketepikan oleh keperluan untuk memperbaiki segala kesalahan.

Proofread setiap bahagian atau subseksyen secara bebas.

Daripada membaca keseluruhan dokumen sekaligus, yang mungkin menakutkan, disarankan agar setiap bahagian dibaca secara bebas, dengan jeda di antaranya.

Luangkan masa tambahan untuknya.

Jangan tergesa-gesa ke dalamnya, kerana ini akan meningkatkan kemungkinan anda kehilangan kesalahan yang jelas. Daripada itu, luangkan masa anda dengan teliti memeriksa setiap baris dengan kecepatan yang perlahan, perhatikan setiap detailnya.

Gunakan pemeriksa ejaan automatik terlebih dahulu.

Dengan cara ini, anda dapat membetulkan masalah ejaan dan tipografi dengan mudah. MS Word merangkumi pemeriksa terbina dalam yang berguna. Menyatakannya dengan kuat. Menyatakan apa yang anda baca dengan kuat membolehkan anda menangkap kesalahan yang mungkin anda terlepas sekiranya anda hanya membacanya.

Balikkan susunan kandungan.

Dengan cara ini, anda terpaksa menumpukan perhatian kepada kata demi kata. Ini adalah teknik yang digunakan untuk memaksa anda memperlahankan dan mengkaji teks dengan teliti.

Bahagikan prosedur menjadi beberapa langkah.

Anda boleh memulakan dengan memeriksa kesalahan ketik pada bacaan pertama, kemudian kesalahan tanda baca, dan akhirnya kesalahan tatabahasa. Ini memerlukan masa dan kerja tambahan, tetapi memecahkan pekerjaan kepada beberapa pusingan membolehkan anda memberi tumpuan kepada jenis masalah tertentu yang berlaku semasa kitaran tersebut. Ini membolehkan anda memusatkan usaha anda pada satu jenis kesalahan.

Jeda sebentar.

Apabila anda membaca artikel itu berulang kali, anda akan terbiasa menghafal baris-baris tertentu, yang menyebabkan anda merasa selesa dengan bahan tersebut dan sukar untuk melihat kesalahan. Oleh itu, berhenti sejenak dan kembali dengan sepasang mata segar sangat bermanfaat.

Melibatkan perkhidmatan penyunting yang kompeten.

Sekiranya Bahasa Inggeris adalah bahasa kedua anda, sangat disarankan agar anda mengupah pembaca bukti profesional, idealnya seseorang yang mempunyai kepakaran dalam bidang yang sama.

 

0 Komentar

Tinggalkan balas

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

*

ms_MYBahasa Melayu