Bagaimana untuk menulis sebuah thesis PhD kajian literatur

Bagaimana untuk menulis sebuah thesis PhD kajian literatur

Bagaimana untuk menulis sebuah thesis PhD kajian literatur

 

Apa adalah kajian literatur?

Dalam ringkasan, disertasi kajian literatur menilai sumber (sastra) anda telah memperoleh dan membaca di kawasan topik dan kemudian menemukan "jurang" dalam literatur yang belajar anda akan berusaha untuk mengisi.

Terdapat beberapa salah faham mengenai apa yang menjadi disertasi kajian literatur. Ketika tesis kajian literatur mungkin mudah ringkasan besar sumber, ia sering membutuhkan anda untuk berinteraksi kritis dengan bahan dalam usaha untuk berkomunikasi pemikiran anda tentang hal itu, serta apa-apa kritik anda mungkin telah. Bagaimana kau menafsirkan tertentu sumber? Ini adalah interpretasi jauh berbeda dari perspektif lain dalam literatur? Ini adalah jenis penting interaksi yang kajian literatur memerlukan.

Ketika ringkasan yang paling mungkin akan memberikan singkat pengulangan sumber mata, keperluan untuk sastera kajian melampaui ini. Kajian literatur mungkin menumpahkan segar cahaya di sebuah penyelidikan belajar atau ia boleh campuran baru dan lama pandangan (ini adalah disebut sebagai "penyelidikan jurang" ). Kajian literatur boleh juga berfungsi sebagai menyeluruh dan kritis gambaran bidang intelektual evolusi, dengan penekanan pada yang besar, dan kadang-kadang perbalahan, pertikaian. Dalam keadaan lain, kajian literatur mungkin menganalisis sumber dan memberitahu pembaca sah, pertinence, dan relevan untuk mengkaji masalah.

 

Langkah 1: Memilih umum subjek

Karena kau akan menilai kesusasteraan pada subjek tertentu, pemahaman topik anda terlebih dahulu membolehkan kau untuk fokus anda cari. Pada titik ini, anda subjek adalah luas. Anda tidak tahu khusus sehingga anda melakukan review.

Bagi saya PhD, yang diperiksa peranan kerajaan tempatan di dasar perubahan iklim, aku mulai belajar sastra dengan luas subjek 'perubahan iklim polisi.' Aku tidak sempit saya penekanan untuk kerajaan tempatan sehingga saya diperiksa kesusasteraan di dasar iklim dan melihat jurang.

Oleh itu, setelah yang jelas menyatakan tujuan adalah penting. Jika tidak, anda akan melihat dengan sia-sia. Jika anda pergi ke PhD Disertasi Template, periksa di dalam kotak di bawah 'Bertujuan & Objektif' – anda hanya ingin memastikan bahawa anda telah ditetapkan anda bertujuan, skop, dan penyelidikan soalan.

 

Langkah 2: Menggali ke dalam sastra dalam skop

Jika anda menjalankan satu perkara yang luas mencari di Google Ulama, anda akan mencari berjuta-juta hasil. Cepat cari akan menghasilkan jumlah besar-besaran penyelidikan penerbitan pada topik tertentu.

Jelas sekali, membaca melalui semua ini tidak efisien. Itu, di mana kamu mulai? Mudah: pilih yang paling terkenal nama-nama dalam profesi anda.

Ada tiga cara untuk mencari ini, memeriksa buku-buku teks, periksa artikel kajian dan memeriksa atas dinamakan artikel. Setelah membaca melalui asas buku-buku, anda akan mendapatkan rasa subjek skop.

 

Langkah 3: Periksa kerja yang paling penting di kawasan anda

Pada titik ini, tugas anda adalah untuk menentukan utama kontroversi dalam subjek. Yang mempunyai kesan yang paling di kawasan ini? Apa yang mereka berkomunikasi? Bagaimana mereka menyatakan diri mereka sendiri? Apa yang mereka meninggalkan?

 

Langkah 4: Menulis seperti yang anda baca, pada masa yang sama

Setiap kali kau membaca sesuatu, anda harus mengambil nota. Nota secara terperinci. Ini harus menangani berikut:

Apa yang penulis cuba untuk menyampaikan?
Apa hubungannya ini telah untuk anda penyelidikan?
Apa jurang/kelemahan wujud?
Yang penting rujukan yang harus anda baca?
Lebih banyak jenis ini seragam nota anda, lebih mudah literatur anda kajian akan untuk menulis.

 

Langkah 5: Zoom in untuk penyelidikan anda kawasan

Seperti yang anda belajar signifikan buku-buku, anda akan mendapatkan pemahaman utama debat dan mata dibuat di kawasan anda. Misalnya, mungkin ada pelbagai pandangan. Setelah anda menjadi sadar mereka, kau boleh mula pusat literatur anda belajar pada mereka.

 

Langkah 6: Penapis yang tidak diinginkan penyelidikan berfungsi

Tidak semuanya harus membaca. Anda harus menemukan kaedah untuk menyaring melalui artikel atau buku-buku yang penting. Meneliti abstrak, perkenalan, kata kunci, judul, dan rujukan, sebagai contoh. Semacam sumber yang anda hadapi ke tiga kategori yang berbeza: Penting, Mungkin Membaca Kemudian, dan tidak Membaca.

 

Langkah 7: Melaksanakan Bola Salji Pensampelan Teknik

Sambil membaca artikel-artikel ini, ambil perhatian mereka rujukan senarai. Berkumpul artikel yang kau percaya akan menjadi relevan dan memasukkan mereka ke dalam literatur anda belajar. Ini adalah teknik yang disebut sebagai bola salji pensampelan.

 

Langkah 8: Mempertimbangkan tanpa diminta Soalan

Anda harus membaca kritis, yang melibatkan mengenal pasti kelemahan dan menunjukkan cara-cara di mana-barang tertentu atau buku mungkin lebih baik.

 

Langkah 9: Akhirnya, menulis kajian literatur

Itu ulasan yang umumnya akan mematuhi utama debat yang diidentifikasi dalam lima langkah di atas. Berkonsentrasi pada memberikan tambahan detail tentang tertentu sumber-sumber seperti yang anda tulis. Ketika menulis, penekanan pada mengembangkan pada utama corak dan idea yang telah dibangunkan.

Anda harus, bagaimanapun, menggabungkan anda sendiri mensintesis kandungan. Seperti yang saya katakan, anda tidak perlu hanya merumuskan bahan. Bukannya itu, anda harus berkomunikasi kritis. Anda harus menyampaikan mata anda ringkas dan tepat. Hujah akan center pada tanpa diminta soalan – sembilan langkah di atas dan akan melayani sebagai sebuah yayasan untuk sastera ulasan. Kami telah mengumpulkan panduan untuk melakukan penilaian kritikal literatur. Jika kau tidak jelas tentang apa yang perlu, anda harus membacanya.

Oleh itu, mulai menulis awal dan pantas lengkap pertama draf. Ia adalah lebih baik untuk memulai menulis kajian literatur secepat mungkin. Menerima hakikat bahawa awal anda draf akan hanya ini: draf. Ketika menulis pertama draf, berkonsentrasi pada keseluruhan rangka pada mulanya. Ini bermakna bahawa anda harus berkonsentrasi pada utama idea yang anda ingin perlindungan dalam ulasan.

Sesuatu untuk mempertimbangkan adalah bab struktur. Mudah jawabannya adalah bahwa anda mungkin mengatur ia secara kronologis serta tema.

Panjang tindak balas yang kronologis tinjauan kesusasteraan mengekang dan menggampangkan lapangan. Mereka adalah kelebihan untuk awal versi kajian sejak mereka bantuan dalam organisasi kesusasteraan dan pengenalan benang dan hubungan di dalamnya. Bagaimanapun, penyelia anda dan pemeriksa sedang mencari bertema penilaian (kecuali dinyatakan), di mana kau menganalisis kesusasteraan di terma baru muncul tema.

Sama-sama penting adalah pemahaman kapan untuk berhenti anda kajian literatur. Semakin cepat kau mulai kerja lapangan, lebih baik. Kesusasteraan ulasan yang mengagumkan. kau akan berjuang untuk sepenuhnya memahami semua komponen dan untuk memahami bagaimana semua yang anda telah membaca disambungkan. Bagaimanapun, jangan putus asa; ketika anda mencapai bidang dan mulai mengumpulkan data, bagian tertentu kajian literatur akan menjadi jelas.

 

Kata-kata terakhir

Ia difahami jika kau takut kajian literatur. Untuk menjalankan salah satu, ratusan atau ribuan kata-kata yang mesti dibaca, diproses, dan disintesis. Bagaimanapun, ia tidak mustahil. Menyimpan buku ini dekat dan berunding itu setiap kali anda merasa kehilangan. Berbincang dengan rakan-rakan anda begitu mereka, juga, mungkin akan mengatasi mereka kebimbangan tentang menjalankan kajian literatur.

 

0 Komentar

Tinggalkan balas

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

*

ms_MYBahasa Melayu