Apa Perbedaan antara Proofreading dan Editing?

Apa Perbedaan antara Proofreading dan Editing?

Orang-orang berpikir bahwa proofreading dan editing bermakna perkara yang sama. Ini sama sekali tidak benar! Kenyataannya adalah bahwa ada adalah sangat perbezaan besar antara kedua-dua syarat. Ia adalah penting untuk mengetahui perbedaan, supaya anda boleh memberitahu pembaca apa yang diperlukan ketika anda naik naskah anda.

Editing melibatkan berdua menyesuaikan inggeris, serta memeriksa kandungan sebenar bekerja. Kandungan yang berubah untuk lebih baik menyatakan anda idea. Banyak faktor yang termasuk dalam proses ini seperti kesinambungan, hukuman struktur, pengulangan dan kejelasan. Kesinambungan melibatkan memastikan bahawa idea-idea yang menyatakan secara logik betul dan tidak ada kesilapan yang terlibat. Satu contoh adalah kes di mana kau menyebut yang berubah-ubah X adalah 10, dan kemudian anda sebutkan itu adalah 12. Hukuman struktur melibatkan memeriksa sama ada ayat-ayat yang membentuk betul perenggan dan ditulis dalam struktur yang betul. Berjalan-di ayat juga dianggap. Pengulangan adalah untuk memeriksa apa-apa idea yang telah berulang-ulang dengan cara yang berbeza. Dalam akademik kerja, ia adalah tidak disarankan, dan disetujui, untuk menulis sama persis idea dalam cara yang berbeda. Kejelasan adalah memastikan idea yang jelas, dan tidak bunyi mengelirukan untuk pembaca. Satu lagi yang penting untuk memeriksa adalah aliran idea, dan sama ada kandungan mengalir kemas, berubah dari ide-ide. Biasanya setiap perenggan mengungkapkan ide, dan yang akan datang adalah dikaitkan dengan yang sebelumnya. Perenggan tidak tiba-tiba berbicara tentang sepenuhnya hal berbeda. Ini akan meninggalkan anda, pembaca yang hilang di mana mereka berada dalam proses membaca. Konsisten juga dianggap. Kadang-kadang ada beberapa istilah yang berbeda untuk digunakan untuk merujuk untuk sebuah konsep, atau beberapa cara yang berbeza untuk mengeja perkataan tertentu. Yang penting adalah untuk mengeja itu dengan betul, dan tetaplah konsisten dengan pilihan telah dibuat. Menggunakan istilah yang sama sepanjang teks. Sebagai contoh, jika anda meletakkan tertentu istilah asing di miring, maka setiap menyebut istilah itu harus di miring bentuk. Meletakkan beberapa istilah dalam miring, dan meninggalkan beberapa seperti ini, adalah satu contoh tidak konsisten. Editing biasanya berulang-ulang kali semasa menulis proses, dan melibatkan hal-hal yang bergerak di sekitar.

Proofreading, di sisi lain, biasanya satu pusingan akhir menyesuaikan bahasa kesilapan dalam teks, sebelum percetakan naskah. Proses ini melibatkan memeriksa ejaan, tanda baca, tata bahasa, dan tipo. Ia adalah prasyarat yang harus dilakukan sebelum cetak. Penulis boleh terkejut seberapa besar kesalahan yang boleh dilihat setelah mereka menuntut teks adalah sempurna. Walaupun seorang pembaca akan mengulas di mana-mana logik kesilapan dalam makna dan konsep dinyatakan, ini bukan pekerjaan dari seorang pembaca. Struktur, pertalian dan kejelasan juga boleh dianggap oleh seorang pembaca, walaupun pekerjaan ini milik seorang editor.

Jika anda masih di tengah-tengah menulis naskah anda, dan perlu memeriksa bahasa inggeris kesilapan serta apa-apa logik kesilapan dalam kandungan, maka anda butuh seorang editor. Bagaimanapun, jika anda selesai dengan menulis proses, dan butuh seseorang untuk memeriksa teks bahasa kesilapan, maka menyewa seorang pembaca.

 

1 Komen

  1. Pohamba Mushelenga 3 tahun lalu

    Aku mengerti sekarang diffrence antara proofreading dan editing. terima kasih banyak.

Tinggalkan balas

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

*

ms_MYBahasa Melayu